Asta-seara se lanseaza "Codul lui Da Vinci"

Eugenia Vodă, Jurnalul Naţional, 17 Mai 2006
 

Corespondenta de la Cannes

Intre 17 si 28 mai, la Cannes are loc cel mai important festival de film al lumii. La care sunt si trei filme romanesti!

Corespondenta de la Cannes

Intre 17 si 28 mai, la Cannes are loc cel mai important festival de film al lumii. La care sunt si trei filme romanesti!

Cea de-a 59-a editie a celui mai important festival de film al planetei e gata de start.

Uvertura de asta-seara se anunta una spectaculoasa: lansarea mondiala a filmului american "Codul lui Da Vinci", ecranizarea best-sellerului lui Dan Brown. Daca romanul s-a vandut in 40 de milioane de exemplare e de presupus ca si filmul lui Ron Howard ("Apollo 13", "A Beautiful Mind") o sa fie campion al box-office-ului.

Este, iata, una din strategiile festivalului, aceea de a promova in competitie filmul de autor, cinematograful ca arta, dar de a alege, pentru deschidere si pentru inchidere, in afara concursului, filme de public care sa contina, ca niste coperti lucioase si frumos colorate, doza lor de comercial, de pitoresc sau de scandal. Ramane de vazut. Deocamdata, interpretii principali, Tom Hanks, Audrey Tautou (neuitata Amelie) si Jean Reno se pregatesc sa urce scara cu covor rosu la o premiera cu vizibilitate maxima.

Ca sa va faceti o idee despre ce inseamna o buna organizare in aceasta industrie (grea) a filmului, trebuie spus ca data si locul premierei filmului "Codul lui Da Vinci" (deci Cannes, 17 mai 2006) au fost hotarate de producatori inca de anul trecut, inainte de a fi tras macar un singur cadru din film! Un film in care s-au investit sume destul de indraznete, incepand cu 6 milioane de dolari numai pentru cumpararea dreptului de ecranizare, continuand cu chiria de 24.000 euro pe zi pentru a putea filma in incinta muzeului Luvru, loc crucial al intrigii, si sfarsind cu milionul de euro pentru petrecerea-spectacol de deseara, cu peste 1.500 de invitati

Daca tot n-a inceput inca festivalul, sa lasam cifrele sa fie vedete: Cannes e un colos bine pus la punct, cu 30.000 de profesionisti ai filmului acreditati, din care 1.000 de regizori, 4.000 de distribuitori, 5.000 de producatori, 4.000 de jurnalisti Postul de televiziune care transmite zilnic de la Cannes, Canal+, a prevazut un buget de doua milioane de euro pentru eveniment, drept care si-a amenajat aici un dispozitiv cu 300 de angajati

In aceste conditii, se intelege ca orasul e ticsit, comertul explodeaza, hotelurile gem, una peste alta festivalul genereaza 110 milioane de euro venituri, prin care asigura, in buna parte, autofinantarea grandiosului Palat al festivalurilor. Pentru primarul Cannes-ului, Bernard Brochant (care, candva, a lucrat in publicitate!), festivalul e vital pentru oras nu doar ca reusita economica, dar mai ales pentru imaginea "glamour si internationala" pe care i-o confera. Cannes e un loc care depinde enorm de turism, iar acest festival "face diferenta fata de alte orase rivale" (n-o sa ghiciti orasele rivale evocate de primar: Barcelona si Dubai!). In aceeasi ordine de idei, in port, langa Palat, asteapta aliniate zeci de iahturi rezervate, evident, pentru petreceri. Tarifele oscileaza intre 2.000 de euro pentru o ambarcatiune de 10 metri si 300.000 de euro pentru una de 50 de metri (in paranteza fie spus, toata aceasta febra a petrecerilor nu are nimic euforic sau gratuit; dimpotriva, ea tine exclusiv de strategia de lansare si de vanzare a unor produse, fie ele cinematografice!).

Tot in zona cifrelor relativ ametitoare: selectia celor 20 de filme din competitie s-a facut din 1.586 de titluri, care si-au prezentat candidatura (deci aproape o treime din productia mondiala anuala, care se invarte in jurul a 5.000 de titluri). Favoritii competitiei par a fi spaniolul Almodovar si italianul Nanni Moretti (cu un "atac", in stil propriu, la Berlusconi!). Juriul editiei e condus de chinezul Wong Kar Wai (iar Cannes-ul e impanzit cu afise reprezentand o fotograma din filmul lui, "In the Mood for Love", cu o silueta feminina, in intuneric, coborand o scara)

Pentru filmul romanesc e o performanta faptul ca avem trei tineri regizori selectati in festival: Catalin Mitulescu, in sectiunea Un Certain Regard (deci in Selectia oficiala), Corneliu Porumboiu (in Quinzaine des R...alisateurs) si Cristian Nemescu (in Saptamana criticii).

In plus (sau in minus, depinde cum o sa fie filmul!), coperta de inchidere a festivalului, semnata Tony Gatlif (regizor francez de origine algeriana), se cheama "Transylvania" si s-a filmat in zona Sighet si Sighisoara! Am emotii!

 
 
 


Copyright © 2009-2024 EugeniaVoda.ro. All rights reserved.